Thursday 1 August 2013

Misteri Kematian Mangsa Tidak Dikenali Yang Membingungkan

Kes-kes jenayah misteri melibatkan orang yang tidak dikenali di Amerika Syarikat seolah-olah tiada penamat dan kes ini tidak pernah selesai selepas pelbagai ujian forensik dan siasatan dilakukan. Mangsa yang ditemui mati dengan identiti misteri yang tidak diketahui dan Jabatan Forensik mengklasifikasikan sebagai "John Doe" atau "Jane Doe" sehingga identiti sebenar mereka dapat dikenali pasti.

Gambar hiasan

Walaupun mereka mungkin mempunyai rakan dan keluarga yang sedang mencari, tetapi keputusannya tiada sesiapa tampil ke hadapan untuk menuntut mayat.

Salah satu contoh yang paling terkenal ialah "Boy in the box", mayat yang tidak dikenali ditemui di Philadelphia pada tahun 1957.

Berikut adalah beberapa contoh-contoh lain John atau Jane. Walaupun pasukan forensik telah bertungkus-lumus untuk mengenali mereka, namun identiti mereka tetap tidak berjaya dikenali.

El Dorado Jane Doe


Pada 9 Julai, 1991, seorang wanita berambut perang telah ditemui mati dipukul dan ditembak di dalam biliknya di Whitehall Motel di El Dorado, Arkansas. ID beliau  adalah Cheryl Ann Wick, tetapi penyiasat menyedari dia telah mencuri identiti orang lain yang bernama Cheryl Ann Wick dari Minneapolis yang masih hidup sehingga sekarang.

Wanita berambut perang yang telah dibunuh oleh teman lelakinya, James Roy McAlphin yang kini merengkok selama 12 tahun dalam penjara. Tetapi wanita itu diketahui tinggal di Dallas, Houston, Shreveport dan Little Rock sebelum dia tiba di El Dorado dan rakan-rakannya juga memberitahu dia berasal dari Florida.

Di samping itu  "Cheryl Ann Wick" juga memakai nama samaran "Kelly Lee Carr", "Shannon Wiley" dan "Mercedes". Dia bekerja sebagai pelacur dan penari exotic dan telah beberapa kali ditangkap dalam kes itu di Virginia. Di sebalik semua ini  tiada siapa yang pernah tampil mendedahkan identiti sebenar Cheryl.

Huntington Beach Jane Doe


Pada 1 April, 1990, seorang wanita muda telah mengalami kemalangan di Lebuh Raya Pantai Pasifik di Huntington Beach, California semasa melintas jalan dan terbunuh dilanggar dua kenderaan. Mangsa tidak membawa pengenalan tetapi memakai satu perkara yang sangat unik, cincin yang diperbuat daripada rambut manusia.

Apabila media menerbitkan lakaran wanita itu, ramai penduduk datang ke hadapan untuk memberi maklumat tentang wanita itu. Beberapa orang saksi memberitahu namanya adalah Andrea dan berusia 25 atau 26, walaupun dia kelihatan cukup muda seperti berusia antara 16 dan 18 tahun.

Seorang penduduk mendakwa bahawa "Andrea" menumpang seketika di rumahnya. Beliau menyaksikan wanita itu memotong sebahagian daripada rambut dan membalutkannya di sekitar jari sebagai cincin.

Penduduk lain yang bercakap kepada pihak berkuasa memberikan cerita-cerita yang bercanggah mengenai Andrea. Sesetengah mengatakan dia dari Virginia dan New York. Sesetengah orang berkata wanita itu sedang mencari keluarganya yang sebenar dan ada juga yang mendakwa ibu bapanya orang terkenal.

Walaupun penyiasat susulan kes itu tidak menemui sebarang petunjuk, wanita itu tetap tidak dikenali selepas lebih 20 tahun.

Baby Hope


Salah satu siasatan kes pembunuhan terbesar telah dilancarkan di bandar New York pada 23 Julai 1991 apabila seorang mayat ditemui di sebuah taman yang bersempadan dengan Henry Hudson Parkway.

Badan reput seorang anak gadis berusia antara 3 dan 5 tahun yang dibungkus dalam beg sampah hitam dan ditimbunkan di bawah tin Coca-Cola. Gadis itu mungkin telah mati selama beberapa hari dan bukti yang kemudiannya mendapati bahawa gadis itu telah didera secara seksual.

Dengan tidak mempunyai petunjuk kepada identiti, dia digelar "Bayi Harapan" [baby Hope]. Pihak Berkuasa menghantar rayuan kepada orang awam untuk mendapatkan maklumat dan kemudian menerima panggilan daripada seorang wanita yang menggunakan nama "Judy Brown".

Beliau mendakwa bahawa semasa memandu di Parkway sembilan hari sebelum Baby Hope ditemui, dia melihat beberapa orang berpakaian Hispanik (pakaian ala-ala orang latin) membawa bungkusan tetapi wanita ini tidak pernah tampil ke hadapan untuk memberi maklumat selanjutnya. Baby Hope masih tidak dikenali sehingga sekarang.

Peminat Grateful Dead


Pada 26 Jun 1995, seorang lelaki bernama Michael Eric Hager terbunuh apabila vannya terbabas di Greensville County, Virginia. Seorang penumpang turut sama terbunuh dalam kemalangan itu.

Penumpang yang tidak dikenali bersama Hager berusia antara 16 dan 21 tahun dan memakai tali leher dan T-shirt Grateful Dead’s 30th Anniversary Tour. Beliau tidak mempunyai pengenalan juga tidak mempunyai cebisan tiket dari konsert Grateful Dead’s 30th Anniversary Tour di Stadium RFK malam sebelum  kejadian.

Hanya nota yang terdapat dalam poket lelaki itu yang berbunyi: "Untuk Jason, Maaf kami terpaksa pergi. Jumpa anda di sekitar. Caroline O. dan Caroline T. ".

Nota itu juga mengandungi nombor telefon dengan awalan no 914, tetapi tidak ada kod kawasan di situ. Kedua-dua kod Caroline pernah dikenal pasti dan nombor telefon itu tidak membantu mendedahkan identiti pengembara itu. Nota ini membawa kepada orang yang digelar "Jason Doe", tetapi kerana tiada siapa pernah tampil ke hadapan untuk menuntut mayat itu dan nama sebenar masih misteri.

Princess Blue


Di Brazoria County, Texas pada 10 September 1990, seorang pemandu telah menemui tengkorak dalam kawasan lambakan sampah semasa membuang air. Hanya tinggalan rangka seorang wanita, dipercayai berusia antara 15 dan 25 tahun. Punca kematian tidak diketahui, tetapi ia dianggarkan meninggal dunia antara satu hingga lima tahun sebelum ditemui.

Beliau pada mulanya dianggap sebagai Hispanik [keturunan latin] tetapi analisis kemudian telah menetapkan bahawa dia mungkin campuran kulit putih dan latin sebelah keluarganya. Pakaian tidak ditemui, mangsa mempunyai enam cincin di jarinya dan gelang. Cincin tertera tahun 1975 kelas dari sekolah Robert E. Lee High School di Houston.

Batu biru di gelanggang adalah apa yang membawa gelaran beliau sebagai "Princess Blue". Memandangkan mangsa terlalu muda untuk lepasan sekolah tinggi pada tahun 1975. Penyiasat kebingungan tentang mengapa dia mempunyai cincin itu dan telah cuba untuk menyiasat jika ada sesiapa dari kelas tamat pengajian pada tahun 1975 mungkin telah hilang atau memberikan cincin itu kepada mangsa. Setakat ini tiada sesiapa dapat menyelesaikan kes misteri ini.

Caledonia Jane Doe


Pada pagi November 9, 1979, seorang pemandu menemui mayat seorang wanita muda di sebuah ladang jagung berhampiran Caledonia, New York. Dia kelihatan berusia antara 13 dan 19 tahun dan telah dibunuh dengan dua luka tembakan di kepala.

Pihak berkuasa menganggarkan bahawa senjata pembunuhan itu adalah dari jenis pistol kaliber 0.38. Dia mungkin dibunuh malam sebelum itu tetapi malangnya, hujan lebat telah membersihkan bukti-bukti forensik. Poket seluar mangsa telah terkeluar yang menunjukkan pembunuh itu mungkin telah mengeluarkan IDnya.  Pemandu melaporkan melihat wanita itu di sebuah kedai makan di Lima, New York malam sebelumnya.

Pada tahun 2006, tiga butir debunga mikroskop ditemui di dalam pakaian beliau telah dianalisis dan mangsa berkemungkinan berasal dari Florida, Arizona atau Southern California, menunjukkan bahawa gadis itu telah mengembara untuk jarak yang jauh sebelum kematiannya.

Tetapi tiada siapa mahupun keluarga datang memberi maklumat, kes ini terpendam di bawah nama "Jane Doe" dalam fail Dansville, New York.

"Lyle Stevik"


Pada 14 September 2001, seorang lelaki bermalam di sebuah motel di Grays Harbor, Washington. Dia mendaftar di bawah nama "Lyle Stevik" dan beralamat dari Meridan, Idaho. Lelaki itu hanya  membayar untuk satu malam tetapi memberitahu kakitangan motel mungkin dia akan merancang untuk tinggal beberapa hari di situ.

Pada 17 September, mayatnya ditemui di dalam biliknya tergantung dari rak kot dengan tali pinggang kulit. Dijangka dia telah membunuh diri sehari sebelum itu. Dia meninggalkan wang di nightstand di samping nota yang berkata, "Duit Untuk Bilik".

Siasatan lanjut mendapati bahawa nama "Lyle Stevik" adalah nama dari sebuah novel terbitan Joyce Carol Oates yang bertajuk "Anda Mesti Ingat ini".

Alamat dia di Idaho sebenarnya milik kepada Best Western motel. Lelaki itu tidak membawa pengenalan atau bagasi dan satu-satunya harta yang ditinggalkan hanyalah berus dan ubat gigi.

Satu-satunya petunjuk yang lain adalah sekeping kertas yang dibuang dalam bakul sampah di dalam bilik yang berbunyi "bunuh diri". Semua percubaan untuk mendedahkan apa-apa mengenai latar belakang lelaki ini namun tidak berjaya.

Beth Doe


Salah satu kes pembunuhan yang paling kejam sepanjang zaman berlaku di Carbon County, Pennsylvania pada 20 Disember 1976. Tiga beg pakaian yang ditemui bertaburan di bawah jambatan di sepanjang Sungai Lehigh dan masing-masing mengandungi organ seorang wanita yang tidak dikenali yang dipercayai berusia antara 16 dan 22 tahun.

Dia telah dicekik dan ditembak di leher serta dikerat. Salah satu beg pakaian berisi tangan ,kaki dan mata, hidung dan dada juga telah dikeluarkan. Dianggarkan bahawa pembunuh gagal untuk melontarkan beg pakaian ke dalam sungai menyebabkan dua daripada beg itu terburai.

Wanita itu juga hamil kerana ada janin di dalam beg. Satu petunjuk penting yang berpotensi adalah beberapa huruf dan nombor bertulis dengan dakwat pada tangan sebelah kiri mangsa (mungkin beberapa plat lesen), tetapi pihak berkuasa tidak dapat mengetahui maknanya.

Mangsa dikebumikan sejak itu di bawah nama "Beth Doe", tetapi tiada siapa datang menjenguk atau membuat laporan kehilangan keluarga.

Pasangan Misteri Di Sumter County


Pada 9 Ogos 1976, mayat seorang remaja lelaki dan wanita di antara 18 dan 22 tahun ditemui di jalan raya yang kotor dan terpencil. Kedua-dua mangsa telah ditembak mati dan seorang penduduk tempatan mendakwa telah terdengar bunyi tembakan dan kenderaan memecut laju sejurus sebelum mangsa itu ditemui.

Kedua-dua mangsa kelihatan bergaya dan memakai pakaian berjenama. Sebulan kemudian, seorang saksi tampil ke hadapan dan memberitahu ternampak mereka telah berkhemah di tapak perkhemahan itu. Tidak banyak yang diketahui tentang mangsa tetapi pihak berkuasa telah membuat spekulasi bahawa pasangan itu mungkin adik-beradik dari keluarga kaya.

Walaupun terdapat beberapa petunjuk tiada siapa pernah tampil ke hadapan untuk menuntut mayat mangsa dan identiti pembunuh mereka juga tidak diketahui.

Little Miss Panasoffkee


Pada 19 Februari, 1971, di Sumter County, Florida, mayat reput seorang wanita muda berusia 20an ditemui di bawah sebuah jambatan di Lake Panasoffkee. Dia dipercayai telah dicekik dengan tali pinggang lelaki yang masih terlilit di lehernya.

Dia tidak mempunyai pengenalan diri dan sejak itu tiada siapa yang datang ke hadapan untuk menuntut mayatnya. Dia digelar "Little Miss Panasoffkee" dan dikebumikan di kawasan berdekatan.

Beberapa tahun kemudian, mayatnya digali semula dalam usaha untuk mengenal pasti identitinya. Satu bentuk pembedahan yang dipanggil teknik "Watson-Jones" telah dilakukan ke atas buku lali dan gigi mangsa. Dan kajian telah membawa kepada teori bahawa dia mungkin seorang berasal dari Lavrion, sebuah pelabuhan nelayan berhampiran Athens, Greece.

Dia juga dipercayai pernah melahirkan anak sebelum itu. Walaupun petunjuk ini sangat berbeza, identiti sebenar mangsa masih belum diketahui.

[Sumber]

3 comments

sangat aneh. Sampai sekarang mereka belum ada yang mengenali.

Obat Penyakit Tukak Lambung
Obat Menyembuhkan Penyakit Anemia

Anonymous delete 8/03/2013

Misteri yang terus menjadi misteri...

yg baby hope tu skg pembunuh dia dah dpt ditgkap n dah dihukum, kn? :)


EmoticonEmoticon