14 Jan 2013

Tahukah Anda Keluasan Alam Semesta Kita?

Pernahkah anda terfikir berapa luaskah alam semesta ini? Pernahkah anda terfikir kenapa Tuhan menciptakan begitu luasnya alam semesta ini, tetapi yang boleh kita nikmati hanya sekecil bumi? Adakah kita tidak pernah memikirkan bahawa alam semesta ini terlalu membazir bagi manusia yang kecil ini?


"Yang kepunyaan-Nya-lah kerajaan langit dan bumi, dan Dia tidak mempunyai anak, dan tidak ada sekutu bagi-Nya dalam kekuasaan (Nya), dan Dia telah menciptakan segala sesuatu, dan Dia menetapkan ukuran-ukurannya dengan serapi-rapinya." (QS. Al-Furqan, 25: 2)

Jika melihat banyaknya bintang di langit, sebenarnya berapa banyak bintang yang ada di galaksi yang kita huni ini.

Lalu timbul pula pertanyaan, beberapa luaskah alam semesta ini?

Contohnya, setiap orang tahu bahawa alam semesta sangatlah luas. Akan tetapi, saat kita berfikir tentang seberapa luas ia sebenarnya, kita akan menemui gambaran yang jauh berbeza dari apa yang biasanya kita fahami.

Garis tengah matahari adalah 103 kali lebih besar daripada garis tengah bumi. Mari kita perjelaskan hal ini dengan menggunakan perbandingan. Jika kita umpamakan bumi sebagai kecil, matahari adalah bola yang dua kali lebih besar daripada sebuah bola sepak. Hal yang menarik di sini adalah jarak di antara keduanya. Agar boleh membuat perbandingan yang mencerminkan saiz sebenarnya, kita perlu meletakkan jarak sejauh kira-kira 280 meter (920 kaki) di antara bumi berukuran kecil dengan matahari yang berukuran bola tersebut. Dan bintang-bintang yang berada di luar sistem suria kita perlu ditempatkan berkilo-kilometer jauhnya.

Bagaimana pula dengan ukuran bintang-bintang yang lain nya? Untuk menjawab pertanyaan di atas, mari kita lihat gambar di bawah ini!


Pada gambar terakhir di atas, matahari adalah sama sekali tidak kelihatan, sekalipun ia adalah berbentuk "titik"!

"Dan langit itu Kami bangun dengan kekuasaan (Kami) dan sesungguhnya Kami benar-benar meluaskannya." (Al-Quran, 51:47)

[Sumber]


EmoticonEmoticon

LIMK