Tuesday 1 April 2014

Lady of Fatima Misteri Manusia Bercahaya

Segalanya bermula pada Mei 1917 apabila tiga orang kanak-kanak mendakwa mereka melihat seorang wanita yang 'lebih bercahaya daripada matahari, memancarkan satu sinar yang terang berbanding kristal, dengan jasad seolah-olah ditembusi cahaya'.

Lady of Fatima

Peristiwa itu kemudiannya dikenali diseluruh dunia sebagai 'Our Lady of Fatima', merujuk kepada tempat kejadian iaitu sebuah pekan bernama Fatima, Portugal.

'Wanita' itu dilaporkan muncul di depan kanak-kanak tadi pada hari ke-13 enam bulan berturut-turut, bermula pada 13 Mei.

Menurut salah seorang daripada kanak-kanak itu, Lucia Santo, 10 tahun, dalam tempoh pertemuan itu, mereka didedahkan dengan tiga rahsia, dikenali sebagai Three Secrets of Fatima.

Lady of Fatima Founder

Ribuan orang membanjiri pekan itu pada bulan-bulan berikutnya, dipengaruhi oleh laporan tentang visi dan keajaiban. Dalam 'tiga' pertemuan yang berasingan, mereka mendakwa wanita itu berjanji, pada tarikh 13 Oktober tahun itu, dia akan mendedahkan identitinya dan menunjukkan satu keajaiban supaya semua orang percaya.

Pada 13 Oktober 1917, kejadian pelik yang dikenali sebagai Miracle of the Sun, telah disaksikan dan dilaporkan oleh 50,000 hingga 100,000 orang disebuah dataran Cova da Iria, berhampiran Fatima, Portugal.

Witnessing Lady of Fatima

Semua yang datang pada hari itu rata-rata adalah mereka yang percaya kepada cerita tiga kanak-kanak tersebut. Berdasarkan kepada kenyataan saksi, selepas hujan turun, awan gelap berpecah dan matahari muncul menjadi imej legap; seperti piring hitam yang diputarkan dilangit.

Ia dikatakan telah menumpahkan pelbagai warna ke atas tanah, mewarnai awan disekeliling dan juga kepada manusia yang berkumpul disitu.

Matahari kemudian dilaporkan miring ke bumi dalam gerakan berbentuk zigzag. Dikatakan juga semua orang yang sebelum ini baju mereka basah akibat hujan, dengan tiba-tiba kering. Malah, tanah yang pada mulanya becak dan berlumpur, juga kering! Menurut laporan, kejadian itu berlaku dalam tempoh sekitar 10 minit sahaja.

Namun, menurut kebanyakan pakar termasuk seorang penyiasat paranormal, Joe Nickell, tiada apa yang mengejutkan pada kejadian itu sementelah berpuluh lagi dakwaan serupa tentang fenomena yang dikaitkan dengan matahari, termasuk di Lubbock, Texas pada 1989, Mother Cabrini Shine berdekatan Denver, Colorado pada 1992 dan Conyer, Georgia pada pertengahan 90an.

Nickell berpendapat imej matahari bergerak yang dilihat kebanyakan orang di Fatima adalah kesan optik yang berpunca daripada ritosi retina akibat melihat terlalu lama pada cahaya yang terang secara langsung.

Kisah Lady dan tiga kanak-kanak tadi tidak berakhir dengan fenomena matahari tersebut. Apa yang lebih menarik dan menimbulkan kontroversi adalah tiga rahsia yang diamanahkan kepada 'kanak-kanak terpilih' tadi.

Rahsia berkenaan dijaga rapi oleh gereja Katolik dan didedahkan kepada umum dalam latar masa yang cukup berbeza; dengan yang terakhir diumumkan pada tahun 2000.

world War II

Rahsia pertama kononnya, dikatakan adalah visi dari 'neraka', sementara rahsia kedua mencatatkan Perang Dunia Pertama bakal berakhir dan meramalkan akan berlakunya Perang Dunia Kedua.

Yang kelakarnya, rahsia kedua tidak didedahkan sehingga tahun 1941, tahun yang mana Perang Dunia Kedua sudah pun bermula. Secara tidak langsung membolehkan kita menghidu hubungan di antara cerita kanak-kanak terbabit dan pembohongan pihak-pihak tertentu.

Dapat? Kalau belum, teruskan menelaah artikel ini..

Majoriti kontroversi yang ada tidak lain hanya tertumpu kepada rahsia terakhir yang didedahkan pada tahun 2000; mencatatkan penyeksaan ke atas orang-orang Kristian pada abad ke-20 dengan kemuncaknya adalah percubaan membunuh Pope John Paul II.

Lady of Fatima - Pope John Paul

Apapun, sejarahwan berpendapat yang rahsia ketiga mencatatkan perkara yang lebih penting iaitu berkenaan kemusnahan umat manusia dan hari kiamat. Itu berdasarkan kenyataan John Paul II sendiri pada tahun 1980 yang lalu memberi hint tentang rahsia ketiga.

Kalau betullah rahsia ketiga mencatatkan perkara tentang hari berlakunya kiamat, kita percaya yang ianya tidak akan didedahkan sehingga hari Kiamat nanti.

Anda dapat memahaminya?

[Sumber]


EmoticonEmoticon