Saturday 2 November 2013

Misteri Ditindih Semasa Tidur, Adakah Ia Gangguan Hantu?

Pernahkah anda mengalami situasi di mana anda terjaga daripada tidur dan secara tiba-tiba ada sesuatu yang berat sedang menindih tubuh anda?

Hantu

Secara jujurnya, penulis sendiri pernah melalui keadaan ini beberapa tahun lalu dan saat itu, hanya ada satu perkara sahaja yang bermain dalam fikiran: Ada hantu sedang duduk di atas tubuh!

Bukan sahaja tidak dapat menggerakkan tubuh, malah hendak mengeluarkan suara untuk menjerit pun tidak mampu, seolah-olah sudah lumpuh.

Biarpun tidak sampai seminit, tapi impaknya terasa cukup menggerunkan sekaligus membuatkan penulis tidak mampu melelapkan mata selepas itu kerana cukup keliru dan takut dengan apa yang berlaku.

Penulis yakin ramai individu di luar sana turut mengaitkan insiden ‘lumpuh’ ini dengan gangguan hantu atau makhluk halus.

Hakikatnya, apa yang terjadi itu sebenarnya dinamakan Sindrom ‘Old Hag’ atau ‘lumpuh tidur’ yang sememangnya pernah direkodkan sejak zaman purba lagi dan boleh terjadi kepada sesiapa sahaja sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.

Menurut Pengarah Pusat Gangguan Tidur di Pusat Pentadbiran Perubatan Veteran, Houston, Dr. Max Hirshkowitz, ‘lumpuh tidur’ terjadi semasa otak sedang mengalami peralihan fasa nyenyak, mimpi dan bangun, memetik laporan About.com.

Sewaktu berada dalam fasa mimpi, otak akan menghentikan semua fungsi otot agar kita tidak melakukan mimpi secara fizikal, sekaligus menjadikan kita ‘lumpuh’ sementara.

Secara mudahnya, jika anda tidak ‘dilumpuhkan’, mungkin anda akan berjalan, melompat, berlari atau melakukan sebarang perkara berbahaya mengikut mimpi anda.

Sindrom ini berlaku apabila anda terjaga sewaktu fasa ini sedang berlaku, sekaligus membuatkan anda tidak dapat menggerakkan tubuh.

Adakalanya, ‘lumpuh tidur’ turut disertakan dengan halusinasi yang menjadikan anda seolah-oleh mendengar ada orang sedang berjalan di dalam bilik, bunyi pintu dibuka, suara dan sebagainya, sekaligus menambahkan elemen ‘seram’ bagi mereka yang tidak memahami perkara ini.

Teori dan Pencegahan

Antara teori yang berkaitan dengan ‘lumpuh tidur’ ini ialah, ia kerap terjadi apabila anda tidur dalam keadaan telentang, selain tubuh yang terlalu letih.

Selain itu, gangguan mental atau pengambilan dadah penenang seperti Xamax dan Valium turut memungkinkan perkara ini terjadi.

Biarpun sindrom ini tidak dapat dijangkakan, anda boleh mengambil langkah pencegahan dengan mendapatkan tidur yang secukupnya dan menjauhkan diri daripada tekanan.

Senaman secara kerap juga boleh dilakukan untuk mendapatkan tidur yang nyenyak, namun pastikan ia tidak dilakukan pada masa yang terlalu hampir dengan waktu tidur anda.

Kesimpulannya, ‘lumpuh tidur’ ini tidak mempunyai sebarang kaitan dengan gangguan hantu seperti yang digembar-gemburkan selama ini dan anda tidak perlu panik sekiranya perkara ini terjadi.

Apa yang penting, ambil masa untuk bertenang dan anda akan pulih seperti biasa tanpa perlu membuat andaian yang anda ditindih hantu!

Rujukan: Artikel The “Old Hag” Syndrome, About.com


EmoticonEmoticon