Wednesday 7 August 2013

Penyapu Misteri Yang Berdiri Sendiri

Ini bukan mimpi tpi realiti. Seorang lelaki dari Regina telah terkejut apabila melihat penyapu didalam rumahnya telah berdiri tegak tanpa bantuan apa-apa.

Misteri penyapu berdiri sendiri.

Ia terus berkeadaan begitu sehingga 45 minit. Lelaki tersebut, Leo Deis berkata walaupun dia banyak belajar tentang kimia dan fizik dalam hidupnya selama ini tetapi fenomena ini adalah sesuatu yang baru baginya.

Namun dikatakan fenomena itu menjadi semakin bias sejak itu. Setelah menyaksikan penyapunya berdiri sendiri, Leo mencuba pula dengan penyapu catnya dan perkara yang sama sekali lgi berlaku iaitu penyapu catnya turut boleh berdiri dengan sendiri.

Leo berpendapat ia mungkin ada kena mengena dengan pengembangan solar dan pendapatnya itu dipersetujui oleh ramai pihak. Namun, menurut pihak yang lebih arif, bukan itu penyebab sebenarnya.

Seorang profesor fizik dari University of Regina, George Lolos berkata, sebenarnya fenomena itu berkaitan dengan elektrik statik iaitu pembinaan kuasa elektrik pada permukaan sesuatu objek.

Misalnya jika seseorang sedang melakukan pekerjaan diatas karpet dan orang itu pula menyentuh sebatang penyapu, maka elektrik statik akan berlegar-legar antara bulu-bulu penyapu itu dan menyebabkan penyapu itu berdiri tegak.

[Sumber]


EmoticonEmoticon