Thursday 22 November 2012

Misteri Batu Yang Bergerak Sendiri

Salah satu misteri yang paling menarik di Death Valley National Park adalah batu-batu berjalan, bergerak atau gelongsor di Racetrack Playa (hamparan tasik kering Playa). Batu-batu ini boleh didapati di permukaan lantai tasik kering Playa dengan bekas laluan lama di belakang mereka.


Entah bagaimana ini batu-batu ini berjalan di seluruh tasik kering Playa, meninggalkan alur-galur pada keladak tanah tersebut apabila ia bergerak. Berat beberapa batu mencecah 100 pound. Yang menjadikan tanda tanya "Bagaimana ia boleh bergerak?" satu persoalan yang sangat mencabar.

Tidak ada sesiapa yang tahu atau pasti bagaimana beberapa batu ini bergerak walaupun ada beberapa orang telah datang dengan beberapa penjelasan yang cukup baik. Sebab mengapa pergerakan mereka kekal menjadi misteri. Yang pasti tidak ada siapa yang pernah melihat semasa ia berjalan!


-Majalahbiarbetul.blogspot.com

1 comments so far

Pada wait malam, lapisan Udara di bawah batu yang mengandungi air akan membentuk lapisan ais. Apabila waltz siang mula mengelak, ais ais di bawah batu ini akan men air Dan menjadi Wap, di masa pen aliran ini berlaku, maka batu batu yang sedikit terangkat akibat pembentukan ais akan tergerak memgikut sudut kecondongan Gravity batu tersebut Dan menyebabkan berlaku sedikit pergerakan dan pergeseran dengan permukaan tanah. Oleh itu terjadi lah seperti batu batu ini bergerak. Hal ini telah di kaji Dan di buktikan oleh pakar Sains Dan Fizik dari University California.


EmoticonEmoticon